Maten i Soria Moria

Velkommen til bords. * Fokus på økologisk mat * Vegetarisk mat, mye gode grønnsaker * Mat laget fra bunn av * Barna kan selvsagt delta i matlagingen viss de ønsker * Mat i barnehagen hver dag, flere varm måltider i uka

Maten i Soria Moria Steinerbarnehage

"Å spise er en kunstart" Man snakker om kokekunst! Men spisekunst? Det er jo forutsetningen for kokekunsten.

Kunsten er å la smaken få tid. Dette sier forfatter Bente Westergaard.

I barnehagen lager vi all maten sammen med barna. På den måten håper vi å stimulere spisekunsten. Barna lærer seg å like forskjellige smaker. Fra ganske tidlig på formiddagen begynner duftene fra matlagingen å spre seg i hele Soria Moria.

På denne måten stimuleres barnas sanser og de begynner å stille kroppen inn til måltidet. Vi legger stor vekt på at maten barna får skal være av beste kvalitet. Så sant det er mulig å skaffe så bruker vi økologiske varer.

Når vi samles rundt et fint dekket bord med tente lys og blomster, da senker roen seg og barna kan utøve "spisekunsten".

Hver dag starter med et lite måltid - gjerne rugknekkebrød og te. Mange barn har ikke spist noe særlig før de kommer - det er ikke så lett å ha matlyst så tidlig på dagen.

Hovedmåltidet kommer midt på dagen. Det varierer mellom hjemmebakt brød / rundstykker, grønnsaksuppe, grøt og forskjellige andre varmretter slik som ris og karri med salat, bakte poteter med tilbehør og salat, og ovnsbakte rotgrønnsaker m.m

På ettermiddagen ca kl. 15 er det tid for litt knekkebrød og frukt.

Maten i Soria Moria er i hovedsak vegetarisk, men vi bruker egg, melk, ost. Alle smaker hører med: søtt og salt, surt og bittert. Alle disse smaksopplevelsene er viktige i et balansert kosthold.

Opplevelsen av at vi skiller mellom hverdag og fest er også en viktig del.

Tidspunktene for måltider er ikke helt den samme i småbarnsavdelingene, som i avdlingene for store barn.

i småbarnsavdelingen er måltidene tilpasset de små barnas rytme - som sovetider og behov for flere små måltider.